Surah al-Kauthar dan Bid'ah
Assalamualaikum,
Apabila kita membincangka isu 'bid'ah' kita tidak terlepas dari meneliti ketetapan Allah (a.w) dalam Surah al-Kauthar.
Malangnya ramai para ulama' dan ilmuwan Islam yg meringankan ketetapan
Surah tersebut apabila mereka mentafsirkan atau menterjemahkannya.
Sebenarnya, Rasulallah (s.a.w) telahpun mentafsirkan Surah tersebut
dalam as-Sunnah. Kita turunkan di bawah ini, ketetapan as-Sunnah tentang
al-Kauthar itu.
Diriwayatkan
hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Pada suatu ketika antara
kumpulan kami mengehendaki bertemu dengan Nabi (s.a.w) ketika itu Nabi
(s.a.w) dalam keadaan mengantuk suatu rasa mengantuk yang amat sangat
(yakni, kadangkala terjatuh atau terkulai kepalanya), kemudian
diangkatnya kepalanya sambil tersenyum. ‘Maka bertanya aku (Anas)
kepadanya: ‘Apakah yang (membuatkan) engkau wahai Rasulallah (s.a.w)
tersenyum?’ ‘Maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Telah diturunkan oleh
Allah (a.w) atasku sebentar tadi satu surah (dan membacanya) [Nota: Sila
baca Surah tersebut, ayat per ayat] (i.e. Bismillahir-rahmanir-rahim @
Inna a’taina kal kauthar @ Fasalli-lirabbika wan-har @ Inna syaniaka
hual-abtar @ [Maksud: Dengan nama Allah (a.w) yang Maha Pengasih lagi
Penyayang. Sesungguhnya Kami (Allah (a.w)) memberikan kepada engkau
(Wahai Muhammad (s.a.w)) telaga al-Kauthar @ Maka bersolatlah engkau
kepada Tuhan engkau dan (sembelihlah) qurban @ Sesungguhnya orang yang
benci (kepada) engkau itu (yakni, tidak mengikuti syariat yang engkau
bawakan)) terputuslah (dari apa-apa hubungan dengan engkau) (yakni,
ditolak amalannya)@’[yakni, Surah al-Kauthar yang mengandungi hanya tiga
ayat].
‘Kemudian bersabda Nabi (s.a.w) (bertanya kepada para sahabat yang ada): ‘Apakah tahu engkau apa itu al-Kauthar?’ ‘Maka berkata aku (Anas): ‘Allah (a.w) dan Rasulnya sahajalah yang tahu.’ Bersabda Nabi (s.a.w): ‘Maka sesungguhnya sungai (telaga) al-Kauthar itu menjanjikan padaku oleh Tuhan dalam Syurga, adapun gayungnya (atau pencedoknya) lebih banyak daripada hitungan bintang-bintang di langit. Akan datang kepadanya (yakni, ke telaga itu) umatku (untuk minum bagi menghapuskan kedahagaan yang amat sangat yang mereka alami semasa mereka berada di padang Makhsyar), maka ditolak (oleh Allah (a.w), yakni malaikat yang menjaganya) hamba-hamba (yakni, manusia) darinya. Maka bersabda aku (Nabi (s.a.w): ‘Ya Tuhanku (Allah (a.w))! Bukankah mereka (yang ditolak itu) dari umatku?’ ‘Maka berfirman Allah (a.w): ‘Sesungguhnya engkau (Muhammad (s.a.w)) tidak tahu apa-apa yang diperbaharui (yakni, membuat pembaharuan oleh umatmu terhadap syariatmu atau menyeleweng mereka dari syariatmu, seperti berbuat bid’ah) oleh mereka (tentang syariat ugamamu, yakni Islam) setelah engkau tiada (yakni, sesudah wafat Rasulallah (s.a.w)).’ [Hadith sahih an-Nasa’i & juga Hadith Muslim][Nota: Wahyu yang diterima oleh Rasulallah (s.a.w) tersebut merangkumi pertama, ayat ‘Basmalah'; dan kedua, Surah al-Kauthar tersebut bersekali. Maksudnya, ‘Basmalah’ itu diturunkan sekali, bukanlah dibaca oleh Rasulallah (s.a.w) sebelum membacakan Surah al-Kauthar tersebut.]
‘Kemudian bersabda Nabi (s.a.w) (bertanya kepada para sahabat yang ada): ‘Apakah tahu engkau apa itu al-Kauthar?’ ‘Maka berkata aku (Anas): ‘Allah (a.w) dan Rasulnya sahajalah yang tahu.’ Bersabda Nabi (s.a.w): ‘Maka sesungguhnya sungai (telaga) al-Kauthar itu menjanjikan padaku oleh Tuhan dalam Syurga, adapun gayungnya (atau pencedoknya) lebih banyak daripada hitungan bintang-bintang di langit. Akan datang kepadanya (yakni, ke telaga itu) umatku (untuk minum bagi menghapuskan kedahagaan yang amat sangat yang mereka alami semasa mereka berada di padang Makhsyar), maka ditolak (oleh Allah (a.w), yakni malaikat yang menjaganya) hamba-hamba (yakni, manusia) darinya. Maka bersabda aku (Nabi (s.a.w): ‘Ya Tuhanku (Allah (a.w))! Bukankah mereka (yang ditolak itu) dari umatku?’ ‘Maka berfirman Allah (a.w): ‘Sesungguhnya engkau (Muhammad (s.a.w)) tidak tahu apa-apa yang diperbaharui (yakni, membuat pembaharuan oleh umatmu terhadap syariatmu atau menyeleweng mereka dari syariatmu, seperti berbuat bid’ah) oleh mereka (tentang syariat ugamamu, yakni Islam) setelah engkau tiada (yakni, sesudah wafat Rasulallah (s.a.w)).’ [Hadith sahih an-Nasa’i & juga Hadith Muslim][Nota: Wahyu yang diterima oleh Rasulallah (s.a.w) tersebut merangkumi pertama, ayat ‘Basmalah'; dan kedua, Surah al-Kauthar tersebut bersekali. Maksudnya, ‘Basmalah’ itu diturunkan sekali, bukanlah dibaca oleh Rasulallah (s.a.w) sebelum membacakan Surah al-Kauthar tersebut.]
Perkara yg perlu kita ambil ingatan adalah, seperti berikut:
1. Ayat atau kalimah 'Basmalah' itu diturunkan melalui wahyu kepada Rasulallah (s.a.w) bersekali dengan turunnya Surah al-Kauthar ini;
2. Ayat 'Basmalah' bukanlah ayat permulaan surah-surah al-Quran;
3. Ayat 'Basmalah' adalah sebahagian dari ayat-ayat Surah an-Najmi (iaitu Ayat 30); dan
4. Orang yg pertama yg menggunakan kalimah 'Basmalah'
ini diberitahu oleh Allah (a.w) adalah Nabi Sulaiman (a.s) yg menulis
surat kepada Raja Balkisy yg pada masa itu menganuti ugama menyembah
api, supaya memeluk ugama yg dibawakan oleh Nabi Sulaiman (a.s), ugama
Allah (a.w) untuk umatnya.
Apakah mesej utama Surah al-Kauthar
itu? Mesej inilah yg diringankan oleh para ulama' dan ilmuwan Islam
apabila ditafsirkan 'al-kauthar' it sebagai 'nikmat yg banyak' dan
menterjemahkan 'abtar' sebagai 'terputus dari rahmat' atau 'kerahmatan
Allah (a.w)'. Mesej sebenarkan Surah ini adalah seperti berikut:
1. Allah (a.w) telah mengurniakan kepada Rasulallah (s.a.w), di akhirat kelak, Telaga al-Kauthar;
2. Allah (a.w) mengulangi perintahNya supaya Rasulallah (s.a.w) (dan umatnya) mengerjakan Solat Aidil Adha;
3. Allah (a.w) memerintahkan manusia supaya mengerjakan ibadah qurban pada 10 Zulhijjah dan tiga hari Hari Tasyrik, sebagai ibadah tambahan yg amat tinggi pahalanya di sisi Allah (a.w); dan
4.
Allah (a.w) memberitahu bahawa sesiapa yg mengubah atau meminda atau
membuat sesuatu pembaharuan kepada syariat Islam yg dibawakan oleh
Rasulallah (s.a.w) itu terputus hubungan dengan beliau dan mereka itu
tidak diakui oleh Allah (a.w) sebagai umat Muhammad.
Rasulallah
(s.a.w) menjelaskan dalam hadith tersebut bahawa di akhirat kelak (i.e.
semasa perhimpunan besar di padang makhsyar), sangat sulit bagi manusia
kerana matahari didekatkan hanya sejengkal di atas kepala mereka dan
bumi pula ketika itu adalah tembaga yg dipanaskan oleh matahari. Maka
apabila terkena cahaya matahar yg begitu hampir pastilah terlalu panas
sehinggakan lelehan peluh manusia ketika itu ada yg sampai menghapuskan
hidung mereka dan mereka kelemasan, tetapi tidak mati! Ada yg peluh
mereka sampai ke para buku lali, ada sampai ke paras pinggang dan ada
sampai ke paras siku dan ada juga sampai ke paras hidung, bergantung
kepada banyak sedikitnya amalan dan ibadah semasa di dunia. Dengan itu
manusia merasai terlalu dahaga. Mereka berduyun-duyunlah pergi ke Telaga al-Kauthar
untuk minum airnya. Malangnya segolongan umat Islam dihalang oleh para
malaikat yg menjaga, tidak dibenarkan oleh mereka menghampirinya dan
apatah lagi minum airnya. Kerana sesiapa yg minum air Telaga al-Kauthar itu tidak akan merasa kehausan selama-lamanya. Lamanya manusia menunggu untuk mendapatkan Kitab Catatan Amalan
mereka adalah 50 tahun, kiraan tahun dan waktu akhirat. Kita diberitahu
sehari di akhirat adalah bersamaan dengan 1,000 tahun kiraan tahun
dunia!
Mengapakah sebahagian umat Islam tidak
dibenarkan minum air al-Kauthar? Hadith di atas menjelaskan dalam bentuk
kata-kata para malaikat yg menyampaikan firman atau ketetapan Allah
(a.w) bahawa selepas wafatnya Rasulallah (s.a.w) umat Islam telah
mengubah syariat Islam - mengadakan tambahan atau pindaan atau perubahan
lain - yg menjadikannya amalan dan ibadah yg terkeluar dari apa yg
disampaikan atau dibawakan atau dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w).
Maksudnya, orang Islam membuat 'pembaharuan kepada perkara ugama' atau
berbuat 'bid'ah'. maka mereka dihukum Allah (a.w) tidak layak dikira atau digolongkan sebagai umat Muhammad (s.a.w), wal iya zubillah!
Semoga kita tidaklah tergolong dari kalangan mereka yg ditegah dari menikmati air Telaga al-Kauthar
itu. Kerana jika tidak diktiraf sebagai umat Muhammad (s.a.w), bererti
kita kerjakan amalan dan ibadah tetapi tidak diterima segala amalan dan
ibadah kita. Tambahan pula, segala dosa yg kita lakukan kekal dosa. Kita
akan masuk neraka, dan kita hanya akan dapat syurga setelah dibersihkan
dari dosa. Di dalam hadith disebutkan sesiapa yg ada keimanan terhadap
Allah (a.w) walalupun sebesar zahrah akan dapat masuk syurga. Begitulah
juga sesiapa yg akhir kalamnya kalimah Tahlil i.e. 'Lailaha illallah', akan merasa syurga, setelah dibersihkan dalam neraka, wal iya zubillah!
Apakah
gunanya kita bersusah payah mengerjakan amalan dan ibadah, tetapi
kerana amalan dan ibadah tersebut menyimpang dari atau berlainan dari
apa yg dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w), kita melakukan sesuatu yg bid'ah. Rugilah kita dan bahayalah kehidupan dan kebajikan akhirat kita.
Semoga
kita sempat meneliti dan menghisab amalan dan ibadah kita. Menghisab
bukan kerana banyak sedikitnya ibadah dan amalan, tetapi sama ada ibadah
dan amalan kita menepati sabda Rasulallah (s.a.w): 'Aku
tinggalkan kepada kamu sekelian dua perkara, yg jika kamu berpegang
dengannya, nescaya tidk akan sesat kamu sekelian selama-lamanya, iaitu
Kitab Allah (a.w) (i.e. al-Quran) dan Sunnah NabiNya (i.e. as-Sunnah).' Hadith ini sebenarnya mengulangi ketetapan Allah (a.w) dalam Ayat 13, Surah an-Nisa'. Allah
(a.w) berfirman: 'Sesiapa yg taatkan Allah (a.w) (i.e. ikuti al-Quran)
dan taatkan Rasulallah (s.a.w) (i.e. ikuti ketetapan as-Sunnah), akan
Aku (Allah (a.w) masukkan ke dalam syurga ...' [Ayat 13, Surah an-Nisa']
Mudah-mudahan
kita mendapat pengajaran dan berusaha meningkatkan kefahaman kita dan
memperbaiki amalan dan ibadah kita, insya Allah. Amin
Jazakallahu khairah
No comments :
Post a Comment