Mulakan dengan.....

Mulakan dengan.....

Tuesday 21 June 2011

antenna ribbon

assalamualaikum,
inilah benda pertama yang aku kenal dan aku belajar semasa mula mengenali ham radio..bermula dari sepupuku yg mengajar dan membuatkan untuk aku anntena ribbon ini untuk kegunaan pertamaku..walaupon perkenalan aku dgn radio ham ini bukan bermula di arena amatur..tp aku mengenali dan banyak belajar dalam jalur lain dan mengenali satu persatu perkara yang akan memberikan aku pengetahuan berharga untuk aku terus mendapatkan  sayap radio amatur.ok!!dah melalut plak..aku ni tak pandai sgt buat antena radio..tp tau la sikit2..kat bawah ni ade diagram camne nak buat antenna ribbon...dan di basestation aku msih pakai antenna ini sudah hampir 3@4tahun..walaupon telah beralih tempat dan dipukul ribut..tp ia masih dapat memancar dgn 'cun'..antenna ini adlah lebih bersifat portable..mudah dibuat dan dibawa..

bahan2 :
1.ribbon cable 300ohm
2.cable rg 58
3.paip pvc untuk cover ribbon
4.bnc connector(mengikur kesesuaian handy/rig anda)

cara-cara membuat :

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...